به گزارش پورتال جامع مهدویت به نقل از خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام محمدصادق کفیل، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) درباره مسئله کرامت انسانی در عصر ظهور اظهار کرد: اصل معنای کرامت به معنای بزرگواری است و کریم به کسی می گویند که منزه و دور از پستی باشد. در وصف حضرت حق نیز در قرآن صفت کرامت بیان شده است از جمله آنجا که در آیه 41 سوره مبارکه نمل می فرماید: «فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ»
وی افزود: اما این که صفت کرامت به انسان نسبت داده شده و به او «کریم» گفته می شود یا قرآن درباره انسان میفرماید: «ولقد کرمنا بینی آدم» مفهوم عمیقی دارد. تکریم انسان، به دادن صفت عقل به اوست. یعنی عاقل شدن انسان، در واقع تکریم اوست. به عبارت دیگر تکریم انسان، ایجاد قوه عاقله در انسان بوده است.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) در ادامه با اشاره به مفهوم عقل گفت: عقل چیست؟ در تعریف عقل اینگونه گفته شده است که «ما عبد به الرحمان؛ آنچه که با آن خدا عبادت می شود» یعنی تکریم به واسطه دارا بودن عقل است و عقل نیز چیزی است که خدا با آن عبادت می شود. بنابراین می توان گفت تکریم انسان، بستری برای عبودیت است.
حجتالاسلام کفیل تصریح کرد: زیباترین وصفی که در مورد یک دهه میتوان به کار برد عنوان «دهه کرامت» است. یعنی دهه بهترین صفتی که به انسان داده شده است. دهه وجه تفاوت انسان با همه موجودات.
وی با اشاره به ارتباط مسئله کرامت و موضوع ظهور بیان کرد: اصولا اگر «کرامت» قوه عقل و بسترساز بندگی است، این صفت درباره ظهور نیز آمده است. ما در دعای افتتاح خداوند را به واسطه دولت کریمه حضرت مهدی علیه السلام می خوانیم. صفت حکومت حضرت مهدی علیه السلام،«دولت کریمه» است؛ (اللهم نرغب الیک فی دولة الکریمه) دولت بزرگواری، دولت ظهور و بروز اخلاق و افعال پسندیده، دولت بسترسازی برای عبودیت و رشد عقل.
این کارشناس مهدوی تاکید کرد: چون دولت، دولت کریمه است ما در دعای افتتاح نیز از خدا طلب می کنیم که «و ترزقنا بها کرامة الدنیا والآخرة» شما گاه می گویید این فضا اینگونه است؛(چه خوب است) کاش بتوانم از این فضا استفاده کنم. به عنوان مثال ای کاش بتوانم از دانشگاه و ... استفاده کنم. حال استفاده از دولت کریمه امام عصرعلیه السلام، رسیدن به آن کرامت است. خدا زمینه و بستر را فراهم کرده و این زمینه در حکومت حضرت مهدی علیهالسلام به اوج خود می رسد چون عبودیت اوج می یابد.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه ابراز کرد: حکومت امام عصر(عج) بسترساز همین امر است. اصولا اگر دولت حضرت(عج)، دولت کریمه شده و ما مقام کرامت و عبودیت را طلب می کنیم این به دلیل فضاسازی حکومت امام زمان(عج) است و انسان اگر می خواهد با حیوانات متمایز باشد باید از این قوه استفاده کند. انسانی که سفره نشین شیطان است و از مسیر عبودیت فاصله دارد خود را از این لطف الهی محروم کرده یعنی خدا این لطف را به او کرده اما او خود را محروم میکند.
وی ادامه داد: امام صادق علیهالسلام جمله زیبایی در خطاب به یکی از شاگردانشان دارند که میفرمایند: «اگر گوهری در دست تو باشد و همه دنیا به تو بگویند که آن چیز بی ارزش و پستی است؛ آیا عقیده تو بر می گردد و احساس حقارت می کنی؟» صحابی گفت: نه!! امام علیهالسلام فرمودند: «پس گوهر خود را نگهبان باش و نگه دار.» این بسیار مسئله مهمی است.
حجتالاسلام کفیل با بیان اینکه ما گوهری به نام «ولایت» داریم، تصریح کرد: و دهه کرامت یعنی بهره مندی از گوهر ولایت. دهه کرامت یعنی بهره مندی از هجرت وجود نورانی علیبنموسی علیه السلام. هجرت امام رضا علیهالسلام بسترساز کرامت انسانی در ایران و کل عالم بود و این دهه به واقع نام زیبایی را برخود نهاده است.
وی یادآور شد: به تبع هجرت امام رضا علیهالسلام، امامزادگان عظیم الشاءن حضرت معصومه سلاماللهعلیها و حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهالسلام نیز به ایران هجرت کردند. هجرت اهل بیت علیهمالسلام به ایران پیدا کردن جایگاه انسانی برای مردم ایران بود و ایرانیان عزیز رشد و پیشرفت خود را مدیون هجرت امام رضا علیهالسلام هستند.
معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود علیهالسلام درپایان خاطرنشان کرد: امام رضا علیهالسلام آمدند و زمینه کرامت را فراهم کردند تا در ظهور حضرت(عج) به اوج خود برسد. یعنی ایران با هجرت امام رضا علیهالسلام منطقه ای برای رشد ولایت، جایگاه امامت، پیوند با ولی خدا و بسترساز برای ظهور امام زمان(عج) شد و اگر بهترین نعمت الهی تکریم انسان با دادن قوه عقل به او است این نعمت در ظهور حضرت مهدی(عج) تجلی پیدا می کند و مسیر همه اهل بیت علیهمالسلام بسترسازی برای همین تجلی بوده است.